Zeer Geslaagd jubileumfeest van ijsvereniging Stedum

Woensdag 10 januari 2018 bestond ijsvereniging Stedum exact 125 jaar, een mijlpaal. Daar mogen we trots op zijn als dorp. Om dit te vieren organiseerde de vereniging afgelopen week verschillende activiteiten, waaronder een schaatsmiddag in Kardinge. Woensdagmiddag verzamelden 48, voornamelijk, basisschoolkinderen zich met ouders in de haven om gezamenlijk te vertrekken richting de schaatshal in Groningen. Het werd een gezellige en sportieve middag. Naast schaatsen, was ijshockey favoriet bij de jeugd. De kinderen waren goed herkenbaar met de rode mutsen van ijsvereniging Stedum die zij bij vertrek uitgereikt kregen van het bestuur.

Op vrijdagavond 12 januari was er een feestelijke avond in de Moarstee om het jubileum met leden, (oud-)bestuursleden en andere genodigden te vieren. Maar liefst 150 mensen kwamen naar jubileumfeest. Om 17.00 uur was er inloop met koffie. Voorzitter Anjo Hofman opende de avond en stilstond bij 125 jaar ijsvereniging Stedum en wat hoogte- en dieptepunten voorlas uit het teruggevonden notulenboek uit 1893. Fokko Smit, voorzitter van dorpsbelangen sprak lovende woorden en haalde de ontstaansgeschiedenis van het spreekgestoelte van Technica Mulder aan in zijn toespraak. Daarnaast overhandigde hij een jubileumtegel aan Anjo. Piet Wieringa, voorzitter van de Noorderrondrit, sprak zijn waardering uit voor het enthousiasme van het jonge bestuur, noemde het lage contributiebedrag en bood het bestuur een fles Havenwater en een Agricolakoek aan. Daarna was er een heerlijk stamppottenbuffet verzorgd door Hapenzo uit Ten Post.

Zo rond 20.30 uur bracht oud-marathonschaatser Erik Hulzebosch een bezoek aan de Moarstee. Hij werd op ludieke wijze hartelijk welkom geheten. Peter Verduijn, zijn zoon Timon, en Sietse van der Ree zongen en speelden het voor hem wel bekende ‘Hulzebosch, Hulzebosch, Erik Hulzebosch’. Op eigen wijze en in dialect vertelde hij anekdotes over zijn schaats- en ‘zang’carrière . De Elfstedentocht die hij als veertienjarige reed in 1984, was een keerpunt in zijn leven. In één klap was hij de held van Gramsbergen in plaats van het ‘domme’ jongetje dat niks kon, zo vond zijn vader tot dan toe. Op onnavolgbare wijze vertelde hij wat er daarna allemaal op zijn pad kwam. Hoe hij zonder enige kennis van zaken financiële afspraken maakte met sponsoren, zijn successen, interviews met Mart Smeets en het net niet winnen van de Elfstedentocht in 1997. Henk Angenent won de tocht, maar voor Hulzebosch voelde het niet als een nederlaag, maar als start van zijn leven als bekende Nederlander. Hij wist de aanwezigen te boeien en had de lachers al snel op zijn hand. Na afloop van zijn verhaal bood Hulzebosch een schaatsjas aan aan de vereniging die ‘m op haar beurt aan Bernard Hofman gaf.
Na het vertrek van Hulzebosch ging het feest nog tot in de kleine uurtjes door met live muziek van de Verduijns en van der Ree . Het bestuur kijkt terug op een geslaagde jubileumavond. We willen alle vrijwilligers via deze weg bedanken voor hun hulp en alle leden en genodigden voor hun komst.
Namens het bestuur: Anjo Hofman, Peter Verduijn, Catharina Reker, Krista Kremer, Dirk Dijkema, Trix Leegte en Peter Bijen
U kunt hieronder foto’s, de foto’s zijn gemaakt door Janna Bathoorn